Delft, 27 oktober 2016.
De Roosbrug te Delft markeert de grens tussen het Oude Delft en het Noordeinde. Op de noordelijke hoek van de Dirklangenstraat en het Noordeinde stond vroeger een bierbrouwerij. Later, van 1675 tot 1841, werd dit een plateelbakkerij genaamd ‘De Roos’. Daarnaar is de brug genoemd. Het is een gemetselde boogbrug daterend uit 1733 (bron: Wikidelft).
De Roosbrug werd vroeger door een bordje gekenschetst als ‘tonronde brug’. Dit als waarschuwing aan het vrachtverkeer (bron: Wikidelft). Dat het nog steeds lastig is dit soort stadsbruggen met vrachtauto’s te passeren blijkt wel uit de talrijke groeven die in de straatklinkers achterblijven na jarenlang intensief bodemcontact. Ze liggen soms los en zijn niet zelden gebroken. Zo verging het ook de Roosbrug, totdat de Gemeente ingreep.
In de eerste twee weken van oktober werkte KWS Infra uit Rotterdam (vestiging Den Haag) aan de vervanging van het complete brugdek. Na het strippen van de brug werd met behulp van een PAGEL uitvlak-mortel de toog enigszins uit de rijbaan gehaald. De betonnen onderbaan is vervolgens waterdicht gemaakt met twee lagen POLYMENT Ergoflex Dur 500s, een hitte bestendige epoxy-verzegeling waarop daags erna het POLYMENT Ergobit N bitumenmembraan werd gebrand. Deze waterdichte constructie vormde de basis voor het nieuwe straatwerk. De klinkers zijn vervolgens in PAGEL V14/10 stelmortel op het bitumenmembraan geplaatst en met hetzelfde product afgevoegd. De verbinding tussen de stelmortel en het bitumenmembraan kwam tot stand met COMPAKTA bouwdispersie hechtmiddel. Nadat het brugdek was vervangen zijn de opgangen opnieuw bestraat en de gemetselde kantstenen teruggeplaatst. Onderstaande foto’s laten zien hoe vakkundig deze renovatie door KWS is uitgevoerd.
Voor vragen over POLYMENT producten belt u met 088-540 1100.