Nieuwe Botlekbrug rust op PAGEL Gietmortel

Rotterdam, 7 november 2014.

De belangrijkste verbinding tussen de Rotterdamse haven en het Europese achterland wordt gevormd door de A15. Bouwcombinatie A-Lanes A15 Civil v.o.f., bestaande uit Ballast Nedam, Strukton, John Laing en Strabag, realiseert de verbreding van het traject tussen de Maasvlakte en het Vaanplein. Het project omvat ook de bouw van een nieuwe Botlekbrug, welke momenteel naast de oude (1955) wordt gebouwd en de Oude Maas overbrugt. Opdrachtgever is Rijkswaterstaat.

De nieuwe Botlekbrug wordt aanzienlijk groter dan de huidige. De brug wordt breder, zodat het scheepvaartverkeer van beide kanten gelijktijdig onder de brug door kan varen. Bovendien wordt hij hoger, waardoor de brug minder vaak open hoeft. De nieuwe Botlekbrug wordt zelfs de hoogste hefbrug van Europa (bron: www.verbredinga15.nl).

In gesloten toestand rusten de beide hefdelen op 12 stalen opleggingen van Maurer Söhne. De belasting wordt vervolgens op de betonnen brugpijlers (C70/85) overgebracht doordat de opleggingen worden afgestort met PAGEL V1/160 Gietmortel K70 (druksterkte > 90N/mm2). Dit krimparme en zelfverdichtende product wordt veelvuldig toegepast in vergelijkbare, extreem belaste situaties. De werkzaamheden zijn deze week gestart.

PAGEL V1/160 is onder andere toegepast onder de rode IJssel-spoorbrug tussen Hattum en Zwolle (2011), de nieuwe brug in de A50 bij Ewijk (2012) en de tweede Muiderbrug in de A1 tussen Muiden en Diemen (2014). Meer informatie over dit product vindt u hier:

http://www.pagel.com/all/pdf/nl/v1_50_nl.pdf