Elburg, 5 oktober 2020.
POSSEHL Aannemingsbedrijf BV uit Oosterhout en Verwaard Bouwstoffen werken samen aan de renovatie van het brugdek van de Elburgerbrug. Deze ligt in de N309 ter hoogte van de gelijknamige gemeente. De brug scheidt het Veluwemeer van het Drontermeer en vormt een drukke wegverbinding tussen Gelderland en de twaalfde provincie.
Aanvankelijk was het de bedoeling de losliggende asfaltlaag te vervangen door een nieuwe en deze te voorzien van een slijtlaag. Tijdens het frezen bleek echter dat het onderliggende betondek er slechter aan toe was dan gedacht, waardoor constructief betonherstel vooraf onvermijdelijk werd.
Er is voor gekozen de betonbanen enkele centimeters te verjongen door de slechte toplaag eraf te frezen. Vervolgens is de gehele constructie voorzien van een circa 50-80 mm dikke nieuwe betonnen deklaag in de vorm van PAGEL U40 reparatiemortel R4, hechtend aangebracht in PAGEL U10 primer. De mortel is in de breedterichting onder afschot gestort. Om de aanrijbelasting richting het beweegbare middendeel van de brug te reduceren is de mortel in de lengterichting aangebracht in een vooraf gesteld sinus-vormig profiel. Hierdoor wordt het verkeer vloeiend over het brugdek geholpen.
Tijdens de renovatie werd het verkeer over één rijstrook geleid terwijl de werkzaamheden op de andere rijstrook gewoon door gingen. Dit veroorzaakte trillingen in de mortel. PAGEL U40 is zo samengesteld dat deze naar wens kan worden gemengd in een half plastische tot aardvochtige consistentie. Zo is er altijd een optimum te vinden tussen standvastigheid en verwerkbaarheid. De mortel is gevlinderd en voorzien van POSSEHL’s Thermoflex slijtlaag.