Schiphol-Oost, 30 november 2017.
In Hangaar 11 van KLM Engineering & Maintenance op Schiphol-Oost wordt onderhoud gepleegd aan verkeersvliegtuigen. Het is er een komen en gaan van toestellen, 24/7 en het hele jaar door. Het 240 meter lange gebouw telt verschillende baaien, van de buitenwereld afgesloten door immens hoge hangaardeuren die in drie zware geleiderails lopen. De aansluiting van het betonnen platform, dat buiten voor de hangaar ligt, op deze railconstructie voldeed niet meer aan de eisen en moest worden vervangen. Maar hoe doe je dat zonder de toegang te blokkeren?
IV-Consult bedacht een oplossing waarin het bestaande voegdetail werd ingezaagd en verwijderd over een diepte van 50-80 mm, om deze vervolgens te repareren met een snel hardende betonreparatiemortel van PAGEL. De nieuwe betonnen voegovergang is voorzien van langswapening en een 20 mm brede dilatatie met vellingkanten, die later nog flexibel en waterdicht zal worden afgedicht. In de nieuwe constructie kunnen beperkte zettingsverschillen worden opgevangen.
De uitvoering van de werkzaamheden was in handen van Reimert-Almere. Er is gekozen voor PAGEL U80 reparatiemortel R4, in combinatie met PAGEL U10 grondering. De combinatie tussen de korte uithardingstijd van dit product en slimme fasering van de werkzaamheden zorgde ervoor, dat de verschillende baaien zonder onderbreking toegankelijk zijn gebleven. De voeg is na 24 uur al weer bereden.